الجراج

نصائح سائق لتفادي الشبورة من خلال تكييف السيارة

مع انخفاض درجات الحرارة، حيث الأمطار العزيرة، وتواجد الشبورة التي تؤدي إلى عرقلة السائقين وتكون سببا في كثير من الأوقات في حدوث الكثير من الحوادث والكوارث ، يحكي أحد سائقي السيارات، تجربته مع اكتشاف خواص سيارته التي توجد في أغلب السيارات والتي ساعدته على تفادي الشبورة، وتحديدا بالمكيق .

موقع الجراج رصد ما كتبه السائق من أجل استفادة أكبر عدد ممكن من السائقين بهذه الخاصية .

 

يقول السائق، : ” توجد خاصية عند اختيار في مكيف السيارة عشان يخلي الشبورة تروح تماما، وانا بتكلم علي الزجاج الأمامي مش الخلفي، والخاصية دي موجودة في كل السيارات اجباري من التمانينات حسب ما عرفت” .

واستكمل قائلا : ” طبعا مش كل العربيات فيها كلمة front علي شكل الزر الخاص بالزجاج الامامي ودة طبعا خلي ناس كتير جدا ماتعرفش دة اية لانة فية شبة كبير جدا بينة وبين الزر بتاع الزجاج الخلفي ” .

 

واختتم ، ” واخيرا الخاصية بتشتغل انها بتسقع الزجاج الأمامي عن طريق مروحة المكيف من فتحات خاصة أمام الزجاج (بردوا انا ماكنتش عارف الفتحات دي بتاعة اية عشان مكانها غريب )، وعشان كدا يفضل انك تشغل المكيف كمروحة فقط بس تخلي المكيف يجيب هوا من خارج السيارة مش من داخلها ، وده طبعا دة عكس طريقة ازالة الضباب من على الزجاج الخلفي عن طريق تسخينة بالرز الآخر ” .

أسماء الشنواني

إترك تعليقك

أضف تعليقك