الجراج

حجاجوفيتش يدعو الجميع لمقاطعة شراء السيارات «خليها تصدي»

شارك الرحالة المصري أحمد حجاج المعروف إعلاميا باسم “حجاجوفيتش” في حملة «خليها تصدي»، والتي دشنها نشطاء مواقع التواصل الاجتماعي، لمواجهة جشع واستغلال تجار وشركات السيارات في مصر .

وانتقد “حجاجوفيتش” تصرفات أو بالأحرى جشع العديد من شركات السيارات، والتي بدورها تقوم بالنصب على الشعب المصري، واستغلال الناس .

 

حجاجوفيتش يشارك في حملة خليها تصدي
حجاجوفيتش يشارك في حملة خليها تصدي

كما ضرب الرحالة المصري العديد من الأمثلة لأسعار عدد من أنواع السيارات، وعقد مقارنة بين سعرها في أوروبا، وسعرها في مصر، مستنكرا المبلغ الذي أصبح عليه الآن وما بعد تعويم الجنية .

حجاجوفيتش يدعو الجميع للمشاركة في حملة «خليها تصدي»

ووصف الخصومات التي فعلتها بعض شركات السيارات، بال “وهمية”، مشيرا إلى أن مثل هذه الشركات كانت تتخذ من فكرة الجمارك، شماعة تعلق عليها أسباب رفع أسعار سياراتها، داعيا الجميع بمقاطعة شراء السيارات، والمشاركة في حملة «خليها تصدي» .

يمكنك الإطلاع أيضا على  سقوط طائرة أثناء الطيران إذا تعطلت أحد محركاتها.. هل يحدث؟

حجاجوفيتش عبر ” فيس بوك “

وكتب حجاجوفيتش منشورا مطولا من خلال صفحته الرسمية علي موقع التواصل الاجتماعي ” فيس بوك ” قائلا، : ” فعلا حاجة تحزن و تقهر الواحد .. ان بعد ما كنا كلنا مستنيين السنة الجديدة تبدأ عشان جمارك العربيات المستوردة من اوروبا تبقي صفر ” .

وتابع، ” نتصدم كلنا و نلاقي ان الشركات اللي طول عمرها عاملة حجة ان الجمارك عالية فبالتالي اسعار العربيات غالية … راحت منزلة خصومات وهمية ” .

” تتراوح من ٥ ل ١٠ الاف جنية بالكتير … بعد ما كانوا زودوا اسعار العربيات ل اكتر من ٥ اضعاف سعرها الحقيقي في الكام سنة بس اللي فاتوا … ” .

يمكنك الإطلاع أيضا على  المركزي للتعبئة: ارتفاع صادرات مصر من السيارات إلي 65 مليون دولار

واسترد، ” الكيا بيكانتو اللي بتتباع في مصر ب ٢٩٠ الف جنية بتتباع برة ب ٨ الاف يورو يعني ١٦٠ الف جنية يعني بتتباع في مصر ب حوالي ضعف السعر اللي في اوروبا … اللي كانت حتكون ب اقل من ٨٠ الف جنية لو الجنية مكانش اتعوم ” .

وأضاف، ” الكيا سيراتو اللي سعرها في اوروبا ب ١٣ الف يورو يعني حوالي ب ٢٦٠ الف واللي بتتباع في مصر ب ٣٩٠ الف جنية .. الهونداي ال i10 اللي يادوبك يركب فيها واحد لسة متجوز جديد بقي سعرها ٢٧٥ الف و ال اكسنت اللي كان سواقين التاكسي كلهم بيشتروها عشان رخيصة بقت ب ٢٨٠ الف ” .

يمكنك الإطلاع أيضا على  #وظيفة .. سائق لشركة كبرى بمرتبات مميزة

واستكمل منشوره، ” والله العظيم اللي بيحصل ده استغلال من شركات العربيات و نصب و احنا المفروض كلنا نشارك في حملة #خليها_تصدي و نقاطع شرا العربيات لمدة شهرين لغاية ما تصدي عند الشركات و يضطروا يبيعوها بالسعر الطبيعي ” .

وأختتم، ” ده الحل الوحيد مع ناس بتسرقنا كلنا و مش حاسة بمعاناتنا و معاناه الناس اللي بقالها سنين مش قادرين يشتروا عربية و متمرمطين في المواصلات كل يوم بسبب جشعهم ” .

 

حجاجوفيتش يشارك في حملة خليها تصدي
حجاجوفيتش يشارك في حملة خليها تصدي

التعريفة الجمركية على السيارات أوروبية المنشأ

يذكر أن مصر، قد قررت خلال بداية 2019 تفعيل خفض التعريفة الجمركية على السيارات أوروبية المنشأ، لتصل إلى صفر جمارك، وفقاً لبنود اتفاقية الشراكة الأوروبية .

 

 

إترك تعليقك

أضف تعليقك